Història

Què en saps de la història del C.E. Premià? Joan Ferran, autor del llibre “De la plaça Nova a Segona B. CE Premià 1915-2015” i que properament serà publicat, ens fa un breu resum dels cent anys d’història del nostre club.

Els inicis

Tot i que no hi ha cap document que ho certifiqui, situem el naixement del Club Esportiu Premià el 1915, amb Josep Abril Estrader com a principal fundador de l’entitat. El futbol havia aparegut a Premià de Mar uns anys abans, amb l’Espanyol o Espanyol de Premià. El fet que el primer equip de futbol de la vila s’anomenés Espanyol, embrió del que més endavant va ser el CE Premià, explicaria l’adopció dels colors blanc i blau que han compartit, encara que de manera diferent, tots dos clubs.

La plaça Nova va esdevenir el primer terreny de joc de l’entitat. Posteriorment, l’equip va jugar poc temps a can Tonyina, uns terrenys situats per sota de la Gran Via i la carretera de Vilassar de Dalt, per traslladar-se definitivament al Camp Municipal d’Esports el 1929, any en què es va inaugurar. El primer títol de l’entitat va ser la lliga de la temporada 33-34. D’altres títols destacats dels inicis van ser el Torneig Comarcal i al de Costa de la temporada 1934-1935, la Copa Primavera de l’any 1940 i la lliga de Segona Regional del 1941.

El primer ascens

Durant dècades, el CE Premià es va convertir en una de les principals fonts d’esbarjo dels premianencs i un club amb un fort arrelament i identificació amb els ciutadans. Després de moltes temporades jugant a Segona Regional, el tan desitjat ascens a Primera Regional es va aconseguir la temporada 72-73, després d’una eliminatòria contra el Bisbalenc. Els de l’Empordà ja havien estat els rivals del CE Premià l’any anterior, i els havia privat de l’ascens. El club va estar onze temporades a Primera Regional, fins que va perdre la categoria en la temporada 83-84. Són anys de molts inestabilitat institucional, amb molts canvis de presidents i falta de recursos econòmics.

Un canvi radical per esdevenir en referència

El club va canviar radicalment el 1986, amb l’arribada de la directiva encapçalada per Manel Roig i Joan Artigas. El futbol base va créixer quantitativa i qualitativament i el primer equip va encadenar uns èxits esportius que el van situar com un dels referents del futbol català: cinc ascensos de categoria en només sis anys. Els premianencs van passar de la Segona Regional (Tercera Catalana actual) la temporada 1987-1988, a jugar a Segona B la 1993-1994. L’equip va certificar l’ascens quedant campió de 3a Divisió per única vegada en la seva història, la temporada 92-93 amb Miquel Corominas i Xavi Baladas a la banqueta. L’any anterior, i en el seu debut a Tercera Divisió, el CE Premià ja va disputar el play-off d’ascens a Segona B, però el València B el va deixar sense opcions. L’equip va estar dues temporades a Segona B (93-94 i 94-95), per tornar-hi les temporades 99-00 i 00-01.

L’època de Ricoh

Després del descens a Tercera Divisió, el club va entrar en un període de davallada i de problemes econòmics, fins l’aparició de l’empresa japonesa Ricoh (2005) com a patrocinador de l’entitat. El CE Ricoh Premià va evitar el descens a Segona Catalana i gràcies a la seva aportació, es va aconseguir de nou l’ascens a Tercera Divisió i construir equips competitius per intentar retornar a Segona B.

Un pas enrere, dos endavant

En els darrers anys, el CE Premià s’ha recuperat del sotrac que va patir la temporada 2010-2011, en què va estar al límit de la desaparició. José Antonio Alonso, president durant l’etapa Ricoh, va tornar a l’entitat per reconstruir-la. El club ha recuperat una bona estructura del futbol base i lluita per tornar a categories superiors.

Imatges històriques:

historia1

El Camp Municipal d’Esports l’any 1960. (Foto cedida per Miquel Plubins.)

CE Premià de la temporada 1972-1973, en què es va aconseguir el tan desitjat ascens a Primera Regional. A dalt: Pepe (porter), Víctor, Rafa, Ferrer, Enric, Artigas. A baix: Vázquez, Carlos, Chiqui, Ortiz i Ocaña. (Foto cedida per Carlos Herrero.)

C.E. Premià 90-91. A dalt: Ildefonso, Miguel Ángel, Fontanet, Felipe, Serrano, Peña, De Frías, Olmo, Terraza i Naranjo. A baix: Suso, Jordi (fisio), Harry, Cristóbal, Prieto, Macanàs i López. (Foto cedida per Enrique Pimpinela.)

C.E. Premià 1993-1994, en el debut a Segona B. A dalt: López, Juqui, García, Pere Bonell (entrenador), Rodri (segon entrenador), Huertas, Cristo, Ivan. A sota: Miquel (físio), Xavi Joan (metge), Suso, Carlos, Ros, Ildefonso, Felipe, Harry. Asseguts: Puigbó, López, Vicente, Vázquez, Serrano, Cristóbal, Miguel Ángel, Flores. Ajupits, diversos jugadors juvenils com Siscu i Artigas. (Foto cedida per Ricard Surós.)